Hyvää syntymäpäivää itselleni

Täytän tänään 46 vuotta. En pidä syntymäpäiväjuhlia mutta kirjoitan lyhyen tekstin. On hyvä hetki peilata elämää vähän taaksepäin. Mitä kummaa tässä onkaan ehtinyt tapahtua?

Kelataan 30 vuotta taaksepäin. Ahkera lukiolainen harrasti monenlaista: tietokoneohjelmointia, kilpasuunnistusta, partiota, ja niin edelleen. Elämä oli vasta edessä: yksi kolmannes sinkkuelämää ja kaksi kolmannesta perhe-elämää. Mutta millainen oli tuo 16-vuotias? Mikä on kolmessakymmenessä vuodessa muuttunut?

Kuusitoistavuotias suunnistava lukiolainen

Jos ajetellaan fyysistä suorituskykyä niin olin tuolloin vahvempi ja nopeampi kuin nykyään. Tietyssä mielessä olin elämäni kunnossa: maastovitonen meni alle 18 minuutin eikä tonni kolmen minuutin pintaan tuottanut sekään ongelmia. Nykyään olen toisaalta kestävämpi. Olen lenkkeillyt 30-vuotta ilman suurempaa taukoa ja se näkyy. Voin lähteä maratonin mittaiselle juoksulenkille ex tempore ilman juomapulloakin jos sellainen juolahtaa mieleen. Silloin tällöin juolahtaa.

Henkisessä suorituskyvyssä on myös eroja. Luulen että olin älykkäämpi kuin nykyään. Opin siihen aikaan tosi nopeasti ja selvisin helpolla vaikeistakin tehtävistä oli kyse sitten matematiikasta, tietokoneohjelmoinnista tai niinsanotuista älykkyystehtävistä. Nykyään taidan kuitenkin olla viisaampi ja harkitsevampi kuin silloin. Olen kokenut runsain mitoin tosi elämää ja tutustunut monenlaisiin ihmisiin ja ilmiöihin.

Tämä on helppo: kuusitoistavuotiaana olin komeampi kuin nykyään. Ei voi mittään. Ai että kun saisi edes sen painoluokan takaisin. Nyt on ehkä kumminkin iän tuomaa karismaa ja rohkeutta. Sillä on sitten pärjättävä.

Luonteeltani olin kuusitoistavuotiaana päättäväinen ja keskittymiskykyinen. Sain siitä huolimatta paljon aikaan. Olin tosi tunnollinen. Nykyään osaan antaa itselleni löysiä. Asialliset asiat hoitelen kunnialla. Otan myös muut ihmiset paremmin huomioon, hymyilen ja nauran helpommin. Onkohan seura tehnyt kaltaisekseen?

Neljäkymmentäkuusivuotias juokseva blogittaja

Monessa asiassa olen ihan samanlainen kuin silloinkin. Hajamielinen haaveilija jolla elämä on vieläkin edessä. Hyvänä päivänä virtaa on kuin 16-vuotiaalla. Siinä on syntymäpäivälahjaa kylliksi.

Kommentit

  1. Hyvää syntymäpäivää! Rehellisen kuuloinen arvio, joka sisältää myös tervettä itseluottamusta. Noinhan se elämänkuva taitaa monillakin mennä. Terveitä päiviä edelleen!

    VastaaPoista
  2. Myöhästyneet onnittelut meitä täältä Pohjoisesta.

    Eräs 90-vuotias kyläläisemme totesi taannoin että mitä onnittelemista syntymäpäivänä on, osaa kuulemma pitäisi ottaa...

    Mieti sitä. ;)

    VastaaPoista
  3. Kiitos onnitteluista. Vai osaa pitäisi ottaa... aikuisen ihmisen ajattelua jota ei puolet nuorempi pojankossi pysty ymmärtämään :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit