Vanhemman peltilehmän elämä ja kustannukset



En ole kaikkein intomielisin autoharrastaja mutta viimeiset 21 vuotta olen omistanut sellaisen. Jos tarkkoja ollaan niin tällä hetkellä perheeseen kuuluu kaksikin autoa. Auton tehtävänä on siirtää muita perheenjäseniä harrastuksiin, lomareissuille ja töihin.

Autonomistajana olen toki saanut tutustua autoilun kustannuksiin. Viime vuosina olen pitänyt varsin tarkkaa kirjanpitoa jotta osaan vaihtaa tämänhetkisen kilometrinnielijän uudempaan ennen kuin sen korjaaminen rupeaa olemaan kalliimpaa kuin uudemman auton kustannukset. Tässä jutussa käsitellään seitsemän vuoden jaksoa välillä 2013 - 2019. Tuona aikana autolla on ajettu 160 tuhatta kilometriä, eli noin 23 tuhatta kilometriä vuodessa. Jakson alussa kilometrimittari näytti 215000, eli tällä hetkellä lukema on kunnioitettavat 375000.

Autolla on ajettu kaikenlaista ajoa mitä elämään kuuluu. Muutamia kertoja on vedetty asuntovaunua etelään, ja ilmankin sitä on liikuttu ympäri Suomea juoksutapahtumissa ja lomamatkoilla. Puolet ajosta on kertynyt päivittäisistä työmatkoista, noin 45 kilometriä kunakin arkipäivänä. Kertaakaan matka ei ole jäänyt kesken vaan kaikki löydetyt viat on pystytty hoitamaan normaaleilla huoltamokäynneillä.

On turha kuvitella että tämän ikänen sotaratsu enää pysyisi ehjänä itsestään. Seitsemässä vuodessa on ilmaantunut yllättävän paljon korjattavaa: tuulilasin vaihto, laturin hihnan vaihto, vasemman etuvalon umpion vaihto, uusi akku, vetoakselin suojakumi, rekisterikilven valaistuksen kanta, etujarrulevy sekä jarrupalat, jarrunpaineventtiili, alatukivarsi ja sen puslat, takaiskunvaimentimet, kolmet renkaat ja vasemmanpuoleinen takaturvavyö. Suurin osa korjauksista on tehty merkkiliikkeessä, omin käsin olen vain vaihtanut polttimoita ja renkaita sekä pessyt pellit tarvittaessa luontoystävällisillä pesuaineilla.

Ammattitaitoisessa kausihuollossa olemme vierailleet sadantuhannen kilometrin välein. Siinä yhteydessä on vaihtunut sytytystulppia, jarrunesteitä, jäähdytysnesteitä, ilmansuodattimia, valaistuksen polttimoita ynnä muuta. Myös nämä huollot on tehty merkkiliikkeessä, mutta hieman suositeltua huoltoväliä harvemmin. Kaikenkaikkiaan korjauksiin ja huoltoihin on palanut 4500 euroa. Kuulostaa suurelta summalta, mutta seitsemälle vuodelle jaoteltuna se on vain 54 euroa kuukaudessa.

Edellä mainittuun en vielä laskenut mukaan öljynvaihtoja enkä pakollisia katsastusmaksuja. Niistä kertyy kaikkiaan 1200 euroa eli 14 euroa kuukaudessa. Autoverosta ja vakuutuksista tulee myös kustannuksia 3500 euroa (41 euroa kuukaudessa) ja auton arvo vapailla markkinoilla on alentunut enintään 2000 euroa (21 euroa kuukaudessa). Jos nämä kulut yhdistellään huoltokustannuksiin niin auton omistamisen kustannuksiksi vuosikilometreillä 23000 tulee kaikenkaikkiaan 130 euroa kuukaudessa. Yllättävän pieneltä kuulostaa!

Eräs yksityiskohta tuosta tietysti unohtui. 23 tuhannen kilometrin köröttelyyn kuluu huomattava määrä polttoainetta.  Jos kulutukseksi arvioidaan 6 litraa satasella ja hinnaksi 1.7 euroa litra niin seitsemän vuoden seuranta-aikana bensiini maksaa 16422 euroa. Se tekee kuukautta kohti 195 euroa. Todellinen kokonaiskustannus polttoaineet mukaanluettuna on siis 325 euroa kuukaudessa.

Jos verrataan kustannuksia edelliseen 7-vuotiskauteen niin korjauskuluja oli silloin hiukan vähemmän, mutta niinä aikoina autolla oli vielä arvoa joka vähentyi lähes satasella kuukaudessa. Niinpä autoilu oli silloin kalliimpaa, lähes 400 euroa kuussa.

Autoilla voi kyllä halvemmallakin. Perheemme nuorempi auto on ollut meillä nyt kolme vuotta ja sillä on tullut paljon vähemmän ajoa, noin 5000 kilometriä vuodessa eli keskimäärin 14 kilometriä päivässä. Korjauskuluja siinä on ollut keskimäärin kymppi kuussa, katsastukset ja öljynvaihdot 15 euroa kuussa, verot ja vakuutuksen 42 euroa, auton myyntiarvon putoaminen myöskin 42 euroa kuussa. Tankkaus kerran kuussa on riittänyt, kustannukset noin 39 euroa. Näistä tulee kuluja kaikkiaan 138 euroa kuukaudessa. Autoilla voi siis todella edullisestikin jos ei autoile paljon. Tällöin polttoainetta kuluu todella vähän eikä myöskään korjattavaa ilmaannu samalla tahdilla.

Jos palataan ikäneidon huoltoon niin seuraavan vuoden aikana tulee eteen varmaankin iskareiden vaihto etupuolelta sekä kytkinnesteen, jarrunesteen ja jarruhihnojen vaihto. Saatta olla että vuosittaisten huoltokustannus hiukan nousee sillä 400 tuhannen kohdalla lähdetään jälleen merkkiliikkeen huolelliseen kausihuoltoon.

Seuraa kaupallinen tiedote: tämä jutussa esiintyvä erinomainen ajoneuvo on mahdollisesti tulossa myyntiin lähivuosina, ehkäpä jo ennen puolen miljoonan kilometrin huoltoa. Laittakaa korvan taakse, on jämäkkä peli perävalotakuulla ja siinä vaiheessa varmasti neuvoteltavissa kohtuulliseen hintaankin. Kepeitä kilometrejä itse kullekin!

Kommentit

  1. Sinä siis uskot että 375000 km ajetulla autolla on muukin arvo kuin käyttöarvo? Käytännössä jos vaihdat sen uuteen autoon saat siitä uudesta autosta yhtä paljon alennusta ilman vaihdokkia joka on pelkkä riesa autoliikkeelle.
    Joku voi Oulun torilla ostaa vanhan autosi koska näkee siinä käyttöarvon mutta käytännössä autosi, kuten minunkin edellinen autoni, on arvoton pelkällä rahalla mitattuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aina joku arvo löytyy, mutta sehän ei välttämättä kovin korkea ole, muutama kaurapuuropaketti kuitenkin. Siinä mielessä viimeinen kappale menee autohuumorin piikkiin. Arvon alenemat on laskettu autotalli.com pyynti hinnoista eli nekin ovat vain suuntaa antavia.

      Poista
    2. Perustetaan juoksutalli.com. Vanheneville, itsensä puhkijuosseille juoksijoille joilla ei ole enää kilpailuarvoa mutta muita arvoja sitten senkin edestä. Ainoa pääsyvaatimus ko. talliin on että kun katsoo alaspäin niin näkee kullinsa tai karvansa, riippuen sukupuolesta. Tämä osoittaa vain, että on juoksukykyinen edelleen, siis ei turvonnut edes omaan mahdottomuuteensa.
      Hyvää jatkoa autolle, älä myy sitä koskaan.

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit