Haave
Eikös kaikilla pitäisi olla haaveita, tiedättehän, asioita joita miettessä saa itsensä iltasella hyvälle mielelle ennen nukahtamista. Parhaat muistaa vielä aamullakin. Haaveita on monentasoisia. Minulle mieluisia ovat riittävän isot, varovaisen rohkeat, mutta kuitenkin toteuttamiskelpoiset haaveet. Haaveen toteuttaminen saakin olla hankalaa, mutta itse haaveilun pitää olle kevyttä, helppoa. Tämänkertaisen haaveen nimi voisi olla vaikka "kärryjuoksijan paluu".
![]() |
Kilpisjärvi ja Saana |
![]() |
Toyota Corona Mark II. Auton näköinen tojo? |
Kun kyse on yli viikon reissusta niin jollain tapaa on saatava varusteita ja vaihtovaatteita kulkemaan mukana, ja lähtöpaikallekin on päästävä. Ne ovat yksityiskohtia joihin ei haaveilun tässä vaiheessa tarvitse takertua. Lähtöpaikalle pääsee linja-autolla, tavarat voi viedä etukäteen majoituspaikkoihin tai ne voivat kulkea juoksukärryssä mukana, ellei sitten onnistu järjestämään kattavaa huolto-organisaatiota matkalle mukaan.
Toisena päivänä matka jatkuu ensin Kilpisjärven laidassa ja sitten noustaan Muotkatakalle eli Suomen maanteiden korkeimpaan kohtaan. Loppumatka lasketellaan alamäkeä Torniojoen tuntumassa kohti etelää. Yksitoista kilometriä ennen Ropinsalmea tullaan Iiton palsasuolle. Tuossa erikoisessa suotyypissä ikiroutaa sisältävät kummut eli palsat kasvavat jatkuvasti, koska routa nostaa suosta turvetta pintaan. Pakkanen pääsee tunkeutumaan syvälle kumpuun koska jäätynyt turve johtaa lämpöä pois maaperästä ja jäätä muodostuu lisää. Ropinsalmelle saavuttuani matkaa toiselle päivälle on kertynyt kuutisenkymmentä kilometriä ja päivä alkaa olla pulkassa. Majoitus on mahdollista järjestää läheiselle Ropin pirtille. Olen kuullut että siellä on hyvät ruuat ja pehmeät tyynyt.
![]() |
Palsasuo, Iitto |
![]() |
Maantiellä kohti Muoniota |
Muonion suurimpia nähtävyyksiä ovat tunturikeskukset Pallas ja Olos, mutta ne eivät osu Kilpisjärventien varteen. Seutu on myös tunnettu salaperäisestä autojen testiradasta joka sekään ei ole aivan maantien varressa. Muonion keskustan matkailukeskus Kielassa on sentään revontuliplanetaario, ja mikä tärkeintä, Thai-ravintola. Harriniva Safaris päivämatkan päätepisteessä tarjoaa tasokasta mökkimajoitusta puolimatkaan.
Viides juoksupäivä on yhden kilometrin lyhyempi kuin edellinen, jos lasketaan maantiereitin mukaan. Harrinivasta edetään Kolarin kuntakeskukseen reittiä jolla yhäkin nähtävyydet jäävät syvälle sisämaahan: Ylläksen hiihtokeskus ja Jounin Kyläkauppa Äkäslompolossa. Kolarin keskustassa riittänee nähtävyydeksi Gasthaus Riitan Majatalo jossa suoritetaan pikainen yöpyminen.
![]() |
Paikallisia porhoja Kolarissa |
Kuudentena päivänä matkataan yhä samaan suuntaan Kolarista Pelloon 69 kilometrin verran. Tästä eteenpäin merkittävimpiä nähtävyyksiä ovat Torniojoen yhä leveämmäksi käyvät suvannot ja kosket. Suurimmat hiihtokeskukset ovat Ruotsin puolella, joten Suomen puolen nähtävyydeksi saa kelvata Maupertuis Muistomerkki: kolmiomittauspiste jota Ranskan tiedeakatemian lähettämä tutkijaryhmä 1700-luvulla
käytti määritellessään maapallon
litistyneisyyttä navoiltaan. Pello onkin jo niin iso paikkakunta että majoitusvaihtoehtoja on useita hotellista maatilamajoitukseen. Aikanaan Kilpisjärvi-Tornio -hiihdossa kultaisella kahdeksankymmentäluvulla kuuntelimme autoradiosta Mambaa ja yövyimme Pellon seurakuntatalossa ennen viimeisiä etappeja.
![]() |
Muistomerkki |
Viimeinen ja kahdeksas etappi Tornioon ja Torniosta meren rantaan on pituudeltaan 62 kilometriä. Hieman ennen taajamaa avautuu oikealla puolella Tornionjoen kuuluisin ja Suomen suurin valjastamaton koski, Kukkolankoski. Sen yhteydessä on myös perinteinen Kukkolankosken Grillikoski, kahvia ja pullaa. Viimeiset 13 kilometriä toimittavat loppukirin virkaa. Jos on lämmintä niin maalissa pulahdus mereen ja illaksi kotiin.
Siinäpä se haave ja idea tämänhetkisessä muodossaan. Jotakin siitä vielä ehkä puuttuu, jätetään hetkeksi yömyssyyn hautumaan ja otetaan esille taas kun aika on kypsä.
![]() |
Maalissa, ja uutta matoa koukkuun. |
Oikein hyvä mutta niinsanotussa Heligskogenin laaksossa, sillä ensimmäisellä viidelläkymmenellä kilometrillä on useampia levikkeitä ja uusittu tie osittain. Siellä on myös Heligskogen Leir ja vanha Natotukikohta yms. muttei sivistystä sitten enempää. Tie nousee melko paljon kuten tiedät, aloitus on varsin railakas.
VastaaPoistaRopin pirtillä ei saa ruokaa mutta Tertun kanssa voi yrittää sopia vaikkapa keitosta, sano terveisiä minulta. Munkkeja, sämpylöitä ja limonaatia saa sekä kahvia. Tyynyt kyllä ovat kohtalaiset.
Karesuvannossa Raja-Baarilla saa ruokaa ja jos peikot ovat terassilla niin vittuilut myös, vittuile takaisin.
Käsivarren tie on erittäin kapea jos sille yritetään mahduttaa rinnakkain rekkamies Mauri, turisti Teuvo Tuijottaja ja Ultrajuoksija Jyrki plus rattaat. Minä jos kukaan tunnen nuo seudut läpikotaisin joten toivon kaikkea hyvää ja keltaista paitaa.
Jos kaipaat seuraa matkalle niin voin harkita vierellä tai kaukana perässä juoksemista mikäli aikataulu ja ajankohta sopii, ottanemme kumpikin omat rattaat jos pysytään asvaltilla.
Kiitos täsmennyksistä, muisti ei näköjään ole täydellinen tämän reitin suhteen. Tie on todellakin pohjoisessa kapea ja aika-ajoin siellä on myös liikennettä. Tervetuloa vaan mukaan aikataulun salliessa - jos nyt jonkin ehdotelman tähän heittäisi niin kevätkesä 2021.
Poista